لو سألت مجموعة من الاشخاص ايا كان عددهم كبير السؤال ده,
تقريبا مش هتلاقي حد مرفعش ايديه .
وسط زحمة الحياة و التاسكات اللي بتطلب منا كل يوم ما
بين الشغل و التقارير, و طلبات البيت و المدام, ده غير مشاويرك انت الشخصية, بقى
صعب جدا تنظم وقتك و تعرف تنجز الحاجات دي كلها على الاقل من غير ما تكون خلصان
آخر النهار و يا دوب تعرف توصل للسرير.
بس السؤال هنا هو ليه تنظيم الوقت حاجة صعبة او كده و كل
الناس بتفشل فيها ؟ اجابة السؤال ده بسيطة لانه ببساة احنا بنلغبط دايما بين نوعين
من الوقت. نوعين من الوقت!!!!! هو الوقت ليه انواع ؟
ايوه في نوعين من الوقت
النوع الاول
اسمه Clock Time و ده الوقت اللي بنعرفه بان الساعة فيها 60
دقيقة و الدقيقو فيها 60 ثانية و هكذا. و ده النوع اللي احنا مالناش دخا فيه و ما
نقدرش نتحكم يه, كل الساعات فيها 60 دقيقة زي بعض و كلهم بياخدوا نفس المدة.
النوع التاني من الوقت اسمة Real Time و النوع ده من الوقت مش كله زي بعض , لكن بيختلف
على حسب ادراكنا احنا ليه. يعني مثلا الساعة اللي حضرتك بتقضيها و انت بتعمل تقرير
لمديرك و انت في يوم اجازتك بتختلف خالص عن الساعة اللي انت بتقديها في خروجة مع
اصاحبك. الاولى بتبقى طويلة اوووووووووي و بتحس انها كدة 12 ساعة في بعض لكن
التانية بتحس انها دقيقة مش ساعة بحالها ( خليك فاكر بقى الكلمتين دول عشان
هنحتاجهم تاني كمان شوية ).
فاكر لما قولنا ان معظنا بيفشل في ادارة الوقت اهو السبب
بقى ورا ده ان احنا بنحاول ننظم ال Clock Time اللي احنا مالناش دخل فيه و بننسى الReal Time و اللي هو اساس الانجاز في المهتم اساسا.
طيب يعني اعمل ايه بردو عشان اعرف انظم وقتي ؟
1.
اول حاجة تعملها انك تخلي معاك ورقة و قلم طول الوقت لمدة اسبوع و تسجل فيها
كل تاسك عملتها خلال اليوم و اخدت منك وقت قد ايه ؟ من اول تقرير الشغل لغاية ما
حضرتك وصلت للسوبر ماركت عشان تجيب علبة اللبن اللي طلبوها منك في البيت بعد اسبوع
راجع اللي سجلته و بكده هيبقى عندك فهم اكثر للطريقة اللي حضرتك بتقضي بيها يومك.
2.
شوف الحاجات اللي ممكن تكون بتضيع فيها وقت كان ممكن
تستفيد منه اكتر. يعني مثلا حضرتك لاحظت ان في خمس مرات في الاسبوع بتعدي فيهم على
السوبر ماركت عشان تجيب حاجة ناقصة للبيت او هما افتكروا حاجة و كلموك, وصلت
السوبر ماركت دورت على ركنة نزلت و جبت الحاجة من الرف و وقفت عشان تحاسب و رجعت
العربية . اختلك فيها من 20 دقيقة ل نص ساعة. يعني في الاسبوع ساعتين او ثلاثة في
السوبر ماركت, طيب ايه رأيك لو جمعت كل
حاجة البيت ممكن يحتاجها في اسبوع و نزلت مرة واحدة جبتها مش كدة وفرت المراتت
التانية اللي كنت بتعدي فيها على السوبر ماركت . وفرتلك ساعتين قيس بقى على باقي
التاسكات بتاعت الاسبوع و شوم بقى ممكن توفر وقت قد ايه ؟
3.
حدد وقت مش بس للشغل لكن كمان حدد وقت للراحة زي ما
تاسك الشغل بتحح ليه وقت معين و بتهتم
تسجله في جدولك, كمان اهتم بالوقت اللي ترتاح فيه و حددله وقت في جدولك تمام زي
الشغل عشان ببساطة تقدر تستمتع بحياتك و تستعيد طاقتك مرة تانية .
4.
خليك متأكد انك مش ممكن تنجز كل حاجة عشان كدة ابدأ
بانجاز الاهم و بعدين الاقل اهمية, بس خد بالك تحديد الاولويات ده فن و محتاج
مهارة عشان تتقنه.
5.
دايما في آخر كل يوم راجع االي انجزته و قيم طريقة
ادارتك للوقت و اذا كان ممكن تنجز حاجات اكتر ولا انت فعلا انجزت كل ما يمكن
انجازة خلال اليوم ده.
شوف الفيديو ده عشر نصائح عشان تنجز في كل يوم ..
شوف الفيديو ده عشر نصائح عشان تنجز في كل يوم ..
0 التعليقات:
إرسال تعليق